Digitale folder vs. papieren folder

21 March 2017

header-papier-vs-digitale-folder

Print wordt al enkele jaren sterk onder druk gezet, nu is ook de folder aan de beurt. Het gebruik van apps om je favoriete folders online te lezen neemt elk jaar sterk toe. Vooral het gebruik door de 20-49 jarigen is sterk aan het groeien. Hoe komt dit?

De digitale folder heeft een aantal sterke voordelen:

  • Folders zijn altijd en overal raadpleegbaar.
  • Directe links naar je webshop op individuele artikelen in je folder: no problem!
  • Aanbieders van digitale folders kunnen zowel beeld als geluid toevoegen aan hun folders.
  • De consument kan nog makkelijker producten vergelijken.
  • Leesgedrag analyseren: views, clicks, online sales… alles kan worden gebruikt om de consument beter te leren kennen.
  • Relevante content: dankzij data analyses van het leesgedrag ontvangt men enkel de promoties  waar hij/zij daadwerkelijk in geïnteresseerd is.
  • Externe factoren zoals ‘het weer’ kunnen gebruikt worden om de juiste promotie aan te bieden op het juiste moment.
  • Folders kunnen super snel en eenvoudig gedeeld worden met vrienden en familie op sociale media.
  • De brievenbus zit minder vol.

Een heel grote groep van de lezers van de online folders geeft aan dat het milieuaspect een heel belangrijke overtuigingsfactor is. Véél minder papierverspilling!

Wie leest er vooral digitaal?

Ongeveer 45% van de online folderlezers is tussen 18 en 35 jaar oud. Bijna 58% van de lezers is ook nog eens hoger opgeleid.

Niet enkel de consument heeft voordelen bij het gebruik van digitale folders, bedrijven kunnen ook genieten van een heleboel voordelen.

Directe links in de digitale reclamefolder zorgen voor veel meer website en webshop bezoekers en zo gaan de verkoopcijfers omhoog. De digitale en papieren reclamefolders vullen elkaar aan. Je kan je doelgroep meer bereiken via verschillende kanalen, hierdoor verhoogt de impact en effectiviteit van je folder. Zoals eerder gezegd kan je veel leren uit het leesgedrag van je doelgroep en communicatie aanbieden die beter past bij de persoon die je wil bereiken. 

artboard-1Gaat papier helemaal verdwijnen?

Neen, studies laten ons zien dat er nog steeds sterke voordelen verbonden zijn aan het gebruik van printversies. Zo wordt de fysieke materie nog steeds als ‘authentiek’ gezien door het brein en wordt makkelijker onthouden.

Papier zorgt ook voor meer emotionele reacties in het brein, dit is belangrijk voor geheugen en merkenassociaties. 

De digitale folders zijn echter overal en met elk (mobiel) apparaat raadpleegbaar. Zo kan je tijdens het koopproces de consument nog beïnvloeden, ook ver buiten je verspreidingsgebied.

Online geeft u ook nog de mogelijkheid uw folder uit te brengen voor diegenen die het interesseert.

Conclusie

De groei in gebruik van digitale folders blijft stijgen maar zal de papieren versie waarschijnlijk nooit helemaal van de markt duwen. Ze kunnen elkaar namelijk heel mooi aanvullen en kunnen dus best beide gebruikt worden.