+32 11 24 69 80

Van offline naar online: in 9 stappen meer uit je online folder halen

06 December 2016

Brochures, magazines, folders, … krijgen tegenwoordig een mooie plaats op de website. De toename van online oriëntatie zorgt dat deze online edities meestal in de top 3 van meest bezochte pagina’s terechtkomen.
Je kan dus maar beter zorgen voor een optimale leesbaarheid van deze online content.
Ik deel daarom graag mijn 9 tips voor het optimaliseren van jouw online publicaties.

1. Folder formaat

Het ideale folderformaat is vaak moeilijk te bepalen. Als we echter kijken naar het tonen van een online folder, volstaat het om na te gaan op welk device de publicatie het meest bekeken wordt. Voor desktop en tablet komt een vierkante folder het best tot zijn recht, voor mobiel werk je best met een staande A4 (portrait).

2. Meer bereik en rendement dankzij extra pagina’s

Bedeel je de folder huis-aan-huis? Dan weet je als geen ander dat dit een aardige hap uit je budget neemt. Bedeling, gemeentebelasting, … Allemaal erg duur en daarbovenop nog eens afgestemd op de grootte van je folder.

Gelukkig legt je online editie je hier geen beperkingen op. Door in de online publicatie een aantal extra pagina’s toe te voegen, wordt er met minimale kosten extra content gedeeld. Ook kan de bestaande content ruimtelijker worden ingedeeld door deze te verspreiden over de extra pagina’s.

3. Leesbaarheid

Uit online leesgedrag-metingen is gebleken dat lange teksten niet goed worden gelezen.

Gebruik liever kortere teksten en laat de belangrijkste elementen opvallen door deze bijvoorbeeld dik te drukken. Kies je ervoor om toch met veel tekst te werken? Zorg er dan voor dat deze individueel inzoombaar is. 

2016-12-05_19-59-57

4. Gebruik duidelijke CTA buttons

Plaats duidelijke en opvallende Call to Action buttons in de folder en verhoog zo de conversie vanuit de folder naar bijvoorbeeld de website of een online afspraak formulier.

2016-12-05_20-13-51.png

5. Visuele inhoudsopgave

Online komt het erop neer om je bezoeker te capteren en te sturen. Convenience = key.
Wanneer de bezoeker van je website vlot vindt wat ie zoekt,  resulteert dat in een lage(re) bounce rate. Voor je online folder is dit niet anders. Maak het je lezer gemakkelijk en zorg o.a. voor een visuele inhoudsopgave. Als deze inhoudsopgave ook nog meteen verwijst naar de juiste pagina (internal linking of pagelinks), heb je een winnaar.

2016-12-05_20-35-03

6. Offline CTA’s vs. online CTA’s

In tegenstelling tot je offline folder, ga je in de online versie niet met uitgeschreven url’s werken. Zorg voor meer traffic dankzij een sterke visual mét doorklik-functionaliteit. Zet deze in voor extra traffic naar je e-commerce, sociale media kanalen, website, survey’s, …

2016-12-05_21-04-36

7. (back)Cover CTA.

Bied lezers meerwaarde door deze een duidelijke vervolgstap te bieden naar bijvoorbeeld een opt-in, meer informatie of aanbiedingen op je website.

2016-12-05_21-43-12.png

8. Integreer online klantbeoordelingen

Overtuig ook lezers van je online folder door reviews te integreren.

2016-12-05_21-32-06

9.Meer relevantie dankzij dynamische content

Last but not least: met behulp van enkele slimme tools en koppelingen is het vandaag de dag mogelijk om de content in je online publicatie af te stemmen op diegene die deze leest. Gedaan met magazines die niet aanspreken.  It’s all about #relevance

2016-12-05_21-55-01.png

Heb jij nog tips voor het optimaliseren van de online folder? Deel ze hieronder via een comment. #benieuwd

Check onze site voor meer info