Bij het snuisteren op tweedehandssites zoals Koopjeskrant weet je best precies met wie je te maken hebt. Onderzoek wie de (ver)koper is en trap niet in de val van een (online) fraudeur.
Lees deze tips en sluit zo vlekkeloos je deal op Koopjeskrant!
De absolute nummer 1: Bekijk het profiel van de (ver)koper.
Kijk ook op het Koopjeskrant-profiel van de persoon in kwestie. Zo zie je of die wel vaker spullen (ver)koopt en of deze positieve reviews krijgt.
Wat je vervolgens kan doen, is de persoon opzoeken via internet eens op via het internet. Als je er gegevens van terugvindt of een Facebookpagina of afbeelding, kan het helpen om in te schatten met wie je te maken hebt.
Blijf altijd binnen Koopjeskrant om afspraken te maken en om de (ver)koop af te ronden.
Oplichters proberen je naar Whatsapp of je e-mail te leiden om daar de verkoop verder te zetten. Hier lokken ze je naar een valse (betaal)website van een koeriersbedrijf zoals DHL of DPD.
Als de communicatie over de verkoop niet meer op Koopjeskrant gebeurt, kan Koopjeskrant ook niks doen om de oplichters op te speuren en te blokkeren. Let er dus op dat je altijd via de chat van Koopjeskrant communiceert, maar klik ook in de chat niet op linken die je niet vertrouwt.
Indien mogelijk, spreek persoonlijk af en betaal contant.
Zo weet je met wie je te maken hebt én wat je koopt. Kies voor een publieke plaats wanneer je liever je thuisadres voor jezelf houdt. Ga bij voorkeur niet alleen.
Stort niet als eerste!
De koper moet altijd eerst geld storten, stort nooit als eerste geld als verkoper.
Vraag gegevens van de (ver)koper.
Vraag bijvoorbeeld om telefoonnummers uit te wisselen om wat extra zekerheid op te bouwen. De communicatie zelf houd je best wel binnen Koopjeskrant.
Maak duidelijke afspraken over de prijs, de garantie & de levering.
Doe dat via de chat binnen Koopjeskrant of via de telefoon. Een betrouwbaar persoon heeft hier normaal gezien geen moeite mee.
Let op met (ver)kopers uit het buitenland.
Vertrouw je het niet, komt iets vreemd over? Haak dan gewoon af.
Tips bij een contante betaling
- Rond de betaling af met één en dezelfde persoon.
- Als de betaling een groot bedrag betreft, neem dan niet het gehele bedrag mee, maar ga wanneer je over wil gaan tot de aankoop (alleen) naar een bankautomaat om de rest van het geld af te halen.
Tips bij betaling via overschrijving
- Wacht steeds met de levering van het product tot het geld effectief op je rekening staat.
- Vermijd voorschotten of maak er alleen gebruik van wanneer je absoluut zeker bent van de identiteit van je tegenspeler.
- Let op wanneer je het voorstel krijgt om een betaling af te ronden (zeker vanuit het buitenland) met “Western Union”, “Bidpay” of “Moneygram”. Dit zijn banken waar je anoniem geld van de rekening kan halen. Ons advies is om nooit betalingen via deze banken te aanvaarden, je geld en de nieuwe eigenaar zijn niet meer te traceren mocht er iets mis gaan.
- Gaat het over een groot bedrag? Contacteer dan even je bank om te controleren of deze betaling volledig in orde is, en niet meer kan ingetrokken worden.
Tips bij aankoop van een occasie wagen
- Eis de car-pass van de wagen. Het is wettelijk verplicht om de nieuwe eigenaar van de wagen een car-pass te overhandigen. Zowel particulier als zakelijk. Deze car-pass toont de kilometerstand op verschillende data. Krijg je geen CAR-PASS? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen.
- De car-pass mag niet ouder zijn dan 2 maanden.
- Twijfel je toch over de echtheid van het document of de informatie? Klik dan hier en geef het identificatienummer van de CAR-PASS in, samen met de laatste datum en stand op het document. Je krijgt meteen op het scherm de bevestiging of alles klopt.
- Meer info over de CAR-PASS vind je hier.
Wees alert! Deze situaties moeten een belletje doen rinkelen.
- Kopers die zonder begeleiding een proefrit willen maken met je voertuig.
- Dure producten aan erg lage prijzen.
- Een gebruiker biedt meerdere smartphones, laptops, … aan. Wees extra op je hoede.
- Vreemde zaken bij het afronden van de betaling.
- Hoger bieden dan jouw vraagprijs.
- Het vragen om je producten op te sturen naar buitenlandse (vaak Afrikaanse) landen.
- De transactie laten verlopen via een derde partij.
- Je doen geloven dat een betaling onderweg is.
- Teveel betalen voor je goederen en vragen om het restant terug te storten.
- Haast! Oplichters zijn vaak zeer gehaast. Ga hierdoor zelf niet impulsief te werk.
- De (ver)koper vraagt om je kredietkaartnummer. Geef dit nooit door.
Iets verdacht gezien?
Meldt het via info@koopjeskrant.be.
Slachtoffer geworden van oplichting? Geld kwijt?
- Bel Card Stop op 078 170 170.
- Contacteer je bank.
- Betwist de transactie via mijnkaart.be wanneer je met Visa of Mastercard betaalde.
- Doe aangifte bij de politie en bij meld het bij het meldpunt van internetfraude.
- Breng ons op de hoogte via info@koopjeskrant.be, wij zetten onmiddellijk het account van deze oplichter op non-actief.
Deze tips werden verzameld uit onder meer het onderzoek van de Inspecteur.